maanantai 5. lokakuuta 2015

Eri vaihdelaatikoiden toiminta

Autoissa käytetään nykypäivänä monia erityyppisiä vaihteistoja, esimerkiksi manuaalivaihteisto, automaattivaihteisto, DSG-vaihteisto, CVT-vaihteisto.

MANUUALIVAIHTEISTO: 
Manuaalivaihteisto on yleisesti moottoriajoneuvoissa käytetty vaihteistotyyppi. Vaihteiston käyttämistä varten ajoneuvossa on kytkin ja vaihteenvalitsin, jolla kuljettaja valitsee käytettävän vaihteen. Kytkimellä saadaan voimansiirto moottorilta vaihteistolle katkaistua, jolloin vaihteen vaihtaminen on mahdollista. Valittu vaihde määrää välityssuhteen eli ajoneuvon moottorin ja vetävien pyörien pyörimisnopeuden suhteen. Suomessa manuaalivaihteisto on yleisin vaihteistotyyppi.

AUTOMAATTIVAIHTEISTO:
Automaattivaihteistolla tarkoitetaan ajoneuvoissa olevaa vaihteistojärjestelmää, jossa kuljettajan ei tarvitse itse vaihtaa manuaalisesti vaihdetta. Vaan automaattivaihteisto tekee sen hänen puolestaan. Ensimmäiset automaattivaihteistot esitteli Oldsmobile vuoden 1940 malleissaan. Perinteisissä automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörällä, mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle. 

KAKSOISKYTKINVAIHTEISTO:
Kaksoiskytkinvaihteisto on autoissa käytettävä automaattinen  vaihteisto. Se sisältää kaksi kytkintä, toinen parittomille ja toinen parillisille vaihteille. Veto on lähes katkoton, sillä seuraava vaihde on jo kytkettynä. Kaksoiskytkinvaihteistossa ei tarvita perinteistä hydraulista momentinmuunninta, joka on tuttu perinteisessä automaattivaihteistossa. Useimmat nykyiset kaksoiskytkinratkaisut on toteutettu "märkinä" , eli monilevykytkimet ovat öljykylvyssä. Uudemmissa seitsenportaisissa kaksoiskytkinvaihteistossa on joko "kuivat" tai "märät" kytkimet. 

CVT-VAIHTEISTO:
CVT (Continuously Variable Transmission) tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa, jossa teho välitetään esim. kiilahihnavariaattorilla. Kiilahihna voi olla kudosvahvennettua kumia tai metalliketjua. Portaaton tarkoittaa sitä, että vaihteistossa on loppumaton määrä hyödynnettäviä välityksiä pienimmän ja suurimman välityksen välissä. 
Variaattorissa kiilahihna on kahden kartion välissä, joiden etäisyyttä voidaan säätää. Tällöin hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, jolloin sama moottorin kierrosluku tuottaa muuttuvan hihnanopeuden, eli muuttuvan välityksen. 














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti