maanantai 10. marraskuuta 2014

moottorinohjausta

MOOTTORINOHJAUSJÄRJESTELMÄN KÄYTTÖOLOSUHTEET: 

Moottorinohjaus on moottorin prosessin ohjausta erilaisissa käyttö tilanteissa, jotta ohjausta voidaan tehdä. Moottorin toiminta ja prosessi on tunnettava. 

Tärkeitä seikkoja ovat: 

  1. Sytytys
  2. Polttoaine 
Ohjaamalla sytytyksen, polttoaineen ja ilman määrällä voidaan vaikuttaa moottorin tehoon. 
Voiman kaava: F=p*a    F on voima, p on paine ja A on pinta-ala

Moottorin käyttöolosuhteet: 

1. Kylmäkäynnistys => rikastus 

Seossuhteen tulee olla rikas, jotta riittävästi polttonestettä höyrystyy imuilman sekaan. Vain osa polttonesteestä höyrystyy, osa tiivistyy moottorin kylmille pinnoille imusarjassa ja palotilassa.  

2. Lämmityskäyttö => joutokäynnin tasaus 

Joutokäynti tasataan täytöksen määrää säätämällä. Moottorin pyörintänopeus tunnistetaan kampiakselin asentotunnistimen avulla. Kaasuläpän asentotunnistin kertoo ohjausyksikölle, että paljonko kaasuläppä on auki. Moottori lämpiää niin ilman määrää vähennetään. 

3. Kiihdytys => maksimiteho/rikastus

Kiihdyttäessä tarvitaan paljon tehoa. Joten silloin moottoriin syötettävää seosta rikastetaan. Lambda-anturi lakkaa hetkellisesti toimimasta ja moottori tuottaa enemmän tehoa riippumatta päästöistä. Kiihdytykseen myös vaikuttavat kaasupolkimen asennon tunnistava anturi ja nakutuksen tunnistin. 

4.   Täyskuorma-ajo => maksimiteho 

Täyskuorma-ajossa pyörintänopeutta rajoitetaan ja polttoaineen ruiskutusta säädetään. Tehon tarve täyskuorma-ajolla on myös suurimillaan, joten silloin seosta säädetään rikkaammalle. Seoksen suhde on kuitenkin oltava tarkka, jotta voidaan välttää turhia päästöjä. 

5. Moottorijarrutus 

Syöttö katkaistaan moottorijarrutuksessa. 

6. Osakuorma-ajo 

Osakuormalla ajettaessa seossuhde pidetään mahdollisimman laihana alhaisen kulutuksen aikaansaamiseksi. 



ANTURIT: 

1. Lambda-anturi on happitunnistin. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja bensiinin seoksen moottorille sopivaksi. Se on yleistynyt katalysaattorin mukana ja se on tärkeä esim. typen oksidien määrän vähentämisessä. Anturi parantaa myös moottorin hyötysuhdetta.

LAMBDA-ANTURI

2. Hall-anturin tehtävänä on kertoa ohjausyksikölle milloin antaa kipinä.(Sijaitsee yleensä virranjakajan sisällä). Anturi mittaa magneettikentän suurutta. Tarve tunnistaa kampiakselin asento. 


HALL-ANTURI




3. Induktiivinen anturi tarvitsee liikkettä muodostakseen jännitteen. 


INDUKTIIVINEN ANTURI



TOIMILAITTEET:

1. Karamoottori on kompakti sähkömekaaninen lineraalitoimilaite. 


KARAMOOTTORI

2. Kaasuläppä sijaitsee yleensä moottorin imuputkistossa. Läppä on rakennettu kaasuttimeen, mutta ruiskutusmoottoreissa käytetään yleensä erillistä kaasuläppäkoteloa, jonka läpi ilma virtaa moottoriin. Läppä säätää moottorille virtaavaa ilman määrää. 



KAASULÄPPÄ


































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti