keskiviikko 27. marraskuuta 2013

ISKUNVAIMENTIMET

Iskunvaimennin on heilahduksen vaimennin, eli sen perustehtävä on vaimentaa jousen liikettä. On hyvä muistaa ja eritellä jousen tehtävä ja iskunvaimentimen tehtävä. Jousi kantaa ja iskunvaimennin vaimentaa sen liikettä ennenkaikkea ylös, mutta myös alaspäin. Tästä syystä myös jousen ja iskunvaimentimen pitää olla yhteensopivat. Kun kulunut, jopa epäkuntoinen vaimennin saa parikseen erilailla toimivan jousen mihin iskunvaimennin on alunperin suunniteltu, voivat seuraukset olla katastrofaaliset. Myös öljyn laadulla ja määrällä on huomattava merkitys iskunvaimentimen toimintaan. Niinkuin jarruissa, myös vaimnetimessa liike-energia muuttuu lämmöksi. Lämpötila muuttuu nopeasti vaimentimen sisällä ja saattaa kisaolosuhteissa kohota yli sadanki asteen. Tällöin on tärkeää, että öljy on laadukasta ja sen viskositeetti pysyy koko ajan mahdollisimman samana. Lämpötila on myös otettavan huomioon vaimentimen dynamometriajossa.


hyvät iskarit mahdollistavat:
- hyvän hallittavuuden kaikissa ajotilanteissa
- lyhyemmän jarrutusmatkan
- turvallisemman hidastuvuuden
- hyvän ajomukavuuden
- turvallisen käsiteltävyyden
- paremman pidon
- paremman vakauden

ERILAISIA ISKUNVAIMENTIMIA: 
                                            Kaasuiskunvaimennin Nesteiskunvaimennin
                                               kaasuiskuvaimennin&nesteiskunvaimennin

  • Kaasuiskuvaimentimen ilmakammiossa on painetta 30 baaria
  • Nesteiskuvaimentimessa on painetta noin 8 baaria 

KONI ISKUNVAIMENTIMET: 

20.11.meillä  kävi koulussa KONI iskunvaimenninvalmistajan maahantuojan edustaja kertomassa hieman yrityksen historiasta, toiminnasta ja laitteiden toiminnasta. 



           
                        

                                  

Formula1 auton iskunvaimennin arvo 30 000€


                                 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti