perjantai 6. syyskuuta 2013

Nelitahtimoottorin toiminta

Heips!!
Meillä on ollut nyt koulussa aiheena nelitahtimoottori ja sen toiminta. Elikkäs kerron teille nyt sen toiminnasta miten se oikein toimii.
Nelitahtimoottorissa eli ottomoottorissa on neljä tahtia: Imutahti, puristustahti, työtahti  ja poistotahti. 

  1. Imutahti: Tahdin aikana mäntä liikkuu sylinterissä alaspäin ja imee sylinteriin polttoaineseosta avoimen imuventtiilin kautta.
  2. Puristustahtissa imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin ja puristaa seoksen kasaan. 
  3. Työtahdin alussa sytytystulppa sytyttää puristetun polttoaineseoksen ja palamiskaasujen paine painaa männän alas.
  4. Poistotahdissa pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee työntäen pakokaasut ulos sylinteristä edellään. Tämän jälkeen kierto alkaa alusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti