tiistai 9. joulukuuta 2014

Turbo

                    Turboahtimen toiminta: 

Turboahtimen pääasiallinen tehtävä on kompressoida ilmaa moottorille. Kun sylinteriin saadaan enemmän ilmaa kuin normaalisti eli vapaasti hengittäen, moottoriin voidaan myös syöttää enemmän polttoainetta. Moottori polttaa ilman ja polttoaineen seoksen, ja tämä palamisenergia muodostaa mekaanista voimaa. Mitä enemmän polttoainetta ja ilmaa voidaan syöttää, sitä tehokkaampi moottori on.

Turboahtimen osat: 
  • turbiinikotelo
  • turbiiniakseli
  • kompressorikotelo
  • kompressotisiipi
Lisäksi jossain malleissa on hukkaportin ohjauskello, muuttuvageometrisiin VNT-ahtimiin taas kuuluu johdinsiivikon ohjauskello. 

Turboahdin hyödyntää pakokaasun hukkaenergiaa ja pyörittää turbiiniakselia, joka on liitetty aksiaalisesti kompressoriin. Akselin pyöriessä ilma kompressoituu polttoaineen kera poltettavaksi. Turboahdetun moottorin kokonaishyötysuhde on huomattavasti korkeampi kuin vapaasti hengittävän moottorin hyötysuhde, mikä johtuu ahtopaineesta ja polttoaineen määrästä samoilla kierrosluvuilla. 

Taas itse turbiini koostuu turbiiniakselista ja turbiinikotelosta. Pakokaasu johdetaan turbiinikoteloon, jossa sen energiaa käytetään turbiiniakselin pyöritysvoimana ennen kaasun päätymistä pakoputkeen. 
turboahdin
                              


Tässä video miten turbo valmistetaan :)
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti