maanantai 8. joulukuuta 2014

Moottorinohjausta

            Sytytysjärjestelmät/ruiskutusjärjestelmät

Sytytysjärjestelmät: 

Kun katkojalaite sulkeutuu, ensiövirta lähtee kulkemaan.
Ensiökelaan varastoitunut energia, W=U x I x t
U=ensiöjännite
I=ensiövirta 
t=ensiövirran kulkuaika

Yksittäiskipinäpuolajärjestelmän tunnistaa siitä, että jokaisen tulpan kohdalla on oma puola. Yleensä puola on tulpan päällä ja sen voi vetää kumitiivisteineen pois. 

Yksikipinäpuolan johdot lähtevät jokaiseltatulpalta erikseen ja yhdistyvät kaikki pyörivään virranjakajaan. 
puolajärjestelmät kytkentäkaavio muodosssa


Kaksoiskipinäpuolassa puolat ovat sijoitettu pareittain kahta sylinteriä kohden. Puolien liittimien parit voidaan löytää yleismittarilla "soittelemalla". 



Ruiskutusjärjestelmät: 


Polttoaineensuihkutusjärjestelmän avulla tuotetaan bensiinimoottoreille polttoaineseos, jonka polttamisesta moottori saa käyttövoimaa. Tässä seoksessa ilman ja bensiinin määrän suhde on oltava tarkasti oikea, jotta moottori toimisi taloudellisesti, tehokkaasti ja tuottaisi mahdollisimman vähän päästöjä. Näiden vaatimusten tiukentuessa on polttoaineseoksen muodostuksessa siirrytty kaasuttimista suihkutuslaitteisiin. Ensimmäiset ruiskutusjärjestelmät olivat ns. mekaanisia järjestelmiä.


HYÖDYT:

Toiminnalliset hyödyt kuljettajalle:
  • Moottori reagoi nopeasti kaasun painamiseen 
  • Helpompi käynnistäminen 
  • Parempi toiminta kuumissa tai kylmissä olosuhteissa 
  • Pidemmät huoltovälit 
  • Parempi tehokkuus 

Ruiskutuslaitteisto parantaa moottorin tehokkuutta, koska polttoaineseoksesta muodostuu tasalaatuisempaa kuin kaasuttimella aikaansaadusta seoksesta. Tasalaatuisempi seos palaa täydellisemmin, mikä johtaa polttoaineenkulutuksen ja päästötason alenemiseen.


Ruiskutusjärjestelmät voidaan jakaa ruiskutusventtiilien suuttimien lukumäärän mukaan 1-piste- ja monipisteruiskutusjärjestelmiin. Yksipisteruiskutuksessa yksi suutin syöttää polttoaineen kaikille moottorin sylintereille, kun taas monipisteruiskutuksessa jokaiselle sylinterille on oma ruiskutussuuttimensa. Ruiskutusjärjestelmät voidaan jakaa myös polttoaineen ruiskutuspaikan mukaan imusarjaruiskutusjärjestelmiin ja suoraruiskutusjärjestelmiin. Suoraruiskutusjärjestelmät suihkuttavat polttoaineen suoraan palotilaan. Imusarjaruiskutusjärjestelmissä polttoaine suihkutetaan imusarjaan, jossa se sekoituu imusarjassa virtaavaan ilmaan muodostaen polttoaineseoksen. Ruiskutusjärjestelmät voidaan jakaa ruiskutustapansa mukaan jaksottais- eli pulssi- ja jatkuvasuihkutteisiin laitteistoihin.

Suihkutusjärjestelmässä on polttoainelaitteet, jotka hallitsevat polttonesteen liikkeet järjestelmässä, ja ohjausjärjestelmä, joka ohjaa polttoainelaitteita. Ohjausjärjestelmä on yleensä elektroninen järjestelmä, jossa on ohjausyksikkö, joka ohjaa suihkutusventtiileitä antureilta saamansa tiedon perusteella. Polttoainelaitteita ovat polttoainepumppu, joka tuottaa järjestelmään tarvittavan polttoaineen paineen, polttoaineputkisto, joka johtaa polttoaineen haluttuihin kohteisiin, paineensäädin, joka huolehtii oikean ruiskutuspaineen säilyttämisetä, ja suihkutusventtiilit, jotka ohjaavat polttoaineen pääsyä moottoriin.

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti