Polttoaineen syöttö dieseljärjestelmissä
Dieselmoottorin
polttoainejärjestelmän toiminta poikkeaa bensiinijärjestelmästä siten,
että palaminen tapahtuu paineen aikaansaaman lämpötilan nousun ansiosta.
Bensiinimoottorissa syttyminen tapahtuu kipinän avulla. Diesel
ruiskutetaan kovalla paineella, jolloin sen koostumus muuttuu hyvin
hienojakoiseksi sumuksi. Samalla se palaa entistä tehokkaammin. Paine
edesauttaa myös polttoaineen jakautumista palotilaan tehokkaammin.
Palotapahtuma tuottaa siis vähemmän palamattomia hiilivetyjä (HC),
hiilimonoksidia (häkää) ja nokea. Tehokas palaminen vaikuttaa siis
positiivisesti myös polttoaineen kulutukseen.
Pyörrekammiomenetelmässä pallomaiseen kammioon, joka on erotettu pääpalotilasta, polttoaine ruiskutetaan suoraan hehkutulpan kärjen päähän.
Suoraruiskutusjärjestelmässä
polttoaine ruiskutetaan suoraan männän päällä olevaan syvennykseen.
Järjestelmän hyötysuhde on hyvä, kun palaminen tapahtuu sylinterissä
keskisesti eli sylinterin seinämät jäävät keskiötä alhaisempaan
lämpötilaan. Tässä järjestelmässä ei myöskään aina käytetä hehkutulppaa,
koska käyttöpaineet ovat niin suuret.
Hehkutulppa
Kun sytytysvirta kytketään päälle, alkaa esihehkutus. Tällöin odotetaan,
että kojelaudan hehkun valo sammuu, jolloin hehkutulpat ja palotilan
ilma ovat riittävän lämpimiä käynnistämistä varten.
Jälkihehkutus jää päälle vielä käynnistämisen jälkeen, jolloin meluhaitat vähenee ja HC arvot rajoittuvat minimialueelle.
Vianhaku polttoainejärjestelmästä
Vianhaussa ensimmäisenä kannattaa tarkistaa hehkutulppien ja hehkun releen toiminta.Tulppien resistanssi on keskenään sama, mutta irroitettuna tarkistuksen
voi suorittaa antamalla tulpan kantaan 12V jännitteen suoraan akulta.
Hehkun kärjen pitäisi tällöin hehkua. Toisinaan hehkutulppa voi olla
ikääntynyt niin, että hehkuminen alkaa tulpan kärjen tyvestä, jolloin
moottorin syvennyksessä ollessaan hehku katoaa runkoon. Tässä vaiheessa
hehku ei luonnollisestikaan auta sytytyksessä.
Dieseliä käytettäessä on muistettava kesä- ja talvilaatuisten
polttoaineiden koostumuserot. Kesälaadulla ajettaessa liian kylmissä
olosuhteissa, polttoaine pilaa suodattimen. Suodatin tulee tällöin
kokonaan vaihtaa, joka tarkoittaa sitä, että useimmissa tapauksissa
järjestelmä pitää lisäksi ilmata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti