Meillä on ollut nyt koulussa aiheena nelitahtimoottori ja sen toiminta. Elikkäs kerron teille nyt sen toiminnasta miten se oikein toimii.
Nelitahtimoottorissa eli ottomoottorissa on neljä tahtia: Imutahti, puristustahti, työtahti ja poistotahti.
- Imutahti: Tahdin aikana mäntä liikkuu sylinterissä alaspäin ja imee sylinteriin polttoaineseosta avoimen imuventtiilin kautta.
- Puristustahtissa imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin ja puristaa seoksen kasaan.
- Työtahdin alussa sytytystulppa sytyttää puristetun polttoaineseoksen ja palamiskaasujen paine painaa männän alas.
- Poistotahdissa pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee työntäen pakokaasut ulos sylinteristä edellään. Tämän jälkeen kierto alkaa alusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti